Wij gebruiken cookies op deze site om jouw gebruikerservaring te verbeteren.

Skip to main content

Digitalisering van een factureringsproces

Case study

De woonzorgcentra worden gefinancierd door de gewesten. Vlaanderen heeft de informatiestromen van deze financiering gedigitaliseerd. Hoe? Door een toepassing die werd ontwikkeld bij de HZIV te hergebruiken en er eigen componenten aan toe te voegen.

Digitale gegevensstromen

De uitdaging

Met de zesde staatshervorming werden verschillende federale bevoegdheden gewestelijke bevoegdheden. Dit is het geval voor de financiering van de woonzorgcentra. Deze bevoegdheid werd overgedragen op 1 januari 2015. Vanaf 1 januari 2019 heeft Vlaanderen het beheer overgenomen.

Naar aanleiding van de overdracht van de bevoegdheid besliste Vlaanderen om de informatiestromen te digitaliseren

Begin 2017 deed Vlaanderen een beroep op Smals om dit project uit te voeren. De ontwikkelingen gingen van start in juli. De beschikbare tijd was kort, namelijk amper anderhalf jaar.

De oplossing

De Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (HZIV) had reeds een vergelijkbare toepassing ontwikkeld. Het ecosysteem was vergelijkbaar: het ging om een terugbetaling van gezondheidszorgen. 

Vlaanderen heeft een akkoord gesloten met de HZIV om de toepassing te hergebruiken. Om alle gestelde digitaliseringsdoelstellingen te bereiken, werd de toepassing van de HZIV aangepast aan de behoeften van Vlaanderen. Er werden ook nieuwe componenten ontwikkeld.

De hergebruikte toepassing omvat onder meer het volgende:

  • elektronische facturering
  • nomenclatuurcodes (RIZIV)
  • werkplekken
  • zorgverstrekkers
  • verbinding met het platform van het Nationaal Intermutualistisch College
  • tarifering
  • terugbetalingspercentages

De voordelen

Vlaanderen heeft dankzij dit project zijn digitaliseringsdoelstellingen bereikt. 

De inproductiestelling werd uitgesteld naar 1 april 2019. Op die datum werden de eerste gegevensstromen uitgewisseld. Zonder hergebruik was dit niet mogelijk geweest. Momenteel gaat de implementatie in de woonzorgcentra voort.

Dit project vergde heel wat inspanningen maar was erg leerrijk. Hou rekening met de volgende zaken bij het overnemen van een complete toepassing

  • Stel gemengde teams samen, waarbij bron- en doelorganisme nauw samenwerken.
  • Bestudeer vanaf het begin van het project of het nuttig is om in lijn te blijven met de oorspronkelijke implementatie. 
  • Als er scherpe business-verschillen zijn, kies er dan onmiddellijk voor de implementatie aan te passen.
  • Zorg voor kennisoverdracht, zodat het ‘hergebruikende’ organisme autonoom is. 
  • Schat de inspanning in die nodig is om de code te integreren in de stack van de doelorganisatie (stack: geheel van technologische tools die gebruikt worden om een programma te doen werken).
  • Ken de business en de behoeften goed voordat je een hergebruikproject opstart.

Met hergebruik hebben we de juiste keuze gemaakt. Zonder hergebruik zouden we de deadlines niet gehaald hebben. 

Sven Akkermans

Sven Akkermans

Chain Service Manager bij Smals


Sammy Timmermans

Een klant getuigt

Sammy Timmermans

Programma Manager, Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming

Het agentschap Vlaamse Sociale Bescherming stond en staat nog steeds voor grote, deels in parallel uit te voeren, complexe projecten met ambitieuze timings. Voor de projecten ter digitalisering van de sector Mobiliteitshulpmiddelen en van de Financiering Ouderenzorg hadden we minder dan twee jaar om ze te realiseren, terwijl er een groot aantal diverse actoren bij betrokken waren die ook nog integratie-aanpassingen in hun software moesten doen. 

In die krappe tijd was het onmogelijk om vanaf nul te beginnen. Hergebruik van bestaande software-modules en -componenten was essentieel en bleek de juiste keuze!

Door hergebruik konden we de totale tijd die nodig was voor het project aanzienlijk verminderen. We hebben zo veel analyse- en ontwikkelingstijd bespaard. 

Het bleek wel nog een vrij complexe uitdaging om herbruikbare componenten, die voor ons aanvankelijk onbekend waren, te integreren in onze omgeving. We hebben een aantal experts van Smals ingeschakeld. Ze hebben ons geholpen de componenten te introduceren en de nodige kennis in huis te halen. Deze stap was cruciaal voor het succes van het project.


Meer casestudy’s

Case study
Een generieke oplossing voor het online plaatsen van formulieren

De ReUse-site biedt u een generieke, complete oplossing voor het aanmaken van formulieren. Het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) heeft er handig gebruik van gemaakt om, in recordtijd, een formulier voor geneesmiddelenbewaking online te plaatsen.

Case study
‘Check betalingsuitstel’: hoe de RSZ snel kon inspelen op de coronacrisis

Om de economische impact van de coronacrisis te beperken, is één van de maatregelen dat werkgevers hun RSZ-betalingen kunnen uitstellen. Dankzij een online-toepassing weet je meteen of je automatisch recht hebt op uitstel. Indien nog nodig, kan je een aanvraag indienen.

Maak deel uit van iets groters: join the ReUse movement

Vul de catalogus aan

Communicatie, kerndiensten, ondersteunende diensten, generieke IT-bouwblokken; het zijn allemaal business domeinen die je kunt verrijken met je eigen herbruikbare componenten, nuttig voor andere instellingen. Bovendien kunnen ze betrekking hebben op gebieden die we verder willen ontwikkelen zoals betalingen, rapportage, HR, enz.

Naar informatie en formulier

Word ambassadeur van het hergebruik!

Blader door de catalogus voor meer informatie over herbruikbare onderdelen. Praat met je werknemers en hun netwerken over de voordelen van ReUse.

Hoe meer bekendheid je geeft aan het ReUse-concept en de catalogus verrijkt, hoe meer je de voordelen ervan versterkt.

Volg ons!

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en events! Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Raadpleeg al onze nieuwsbrieven

Naar boven